|
Hoe gaan we te werk?We geven aandacht aan bewegingen die je de hele dag maakt zoals gaan zitten, van zitten naar staan, het staan, en het lopen. Je wordt je bewust van wat je doet, en van een eventueel belemmerende gewoonte, of spanningsreactie. Deze gewoonte probeer je te voorkomen. Een voorbeeld, zodra je een prikkel krijgt te gaan zitten, wacht je even. Dit creëert een keuzemoment, je gewoontereactie wordt doorbroken. Dit noemen we “inhibitie”.
In de ontstane tijd, geef je de “Alexandertechniek-richtingen". Hoe de 5 richtingen werken, dat ervaar je, en leer je toe te passen. Het effect van richtingen geven is een optimale hoofd-nek-rug- connectie, en geen spanning rondom de gewrichten, zodat je lichaam als één geheel, in zijn volle lengte, breedte en ruimte, makkelijk en licht kan bewegen. Als je na de eerste ervaringen met de Alexander-techniek meer grip hebt op je doen en laten, kunnen we aandacht besteden aan meer specifieke activiteiten of vaardigheden, voortkomend uit je werk, het bespelen van een instrument, ademhaling, zingen, dansen, spreken, presenteren. Bewegingen vanuit je hobby en sport. Maar natuurlijk ook het werken met de computer. Al na een paar lessen ervaar je wat de techniek voor je kan betekenen en hoe je er mee verder kan. Over het algemeen zijn er minimaal 10 lessen nodig, in een regelmatige frequentie, om een basis van de techniek op te bouwen. Bijgevoegd een link naar een introductie van de Alexandertechniek door Jane Kosminsky. |
|
|
|
|
Over Frederick Matthias Alexander (Tasmania 1869 - London 1955) |
|
Zijn veelbelovende carrière als acteur kwam in gevaar omdat hij tijdens voorstellingen last kreeg van heesheid en stemverlies. Ondanks het opvolgen van adviezen van verschillende artsen en specialisten, kwam er geen verbetering in zijn stemprobleem.
Uiteindelijk besloot hij zichzelf te observeren. Hij constateerde dat hij tijdens het reciteren zijn hoofd naar achteren en beneden trok. Hij verstarde heel zijn houding. Dit "verkeerde gebruik" moest hij zien te voorkomen. Met zijn zelf ontdekte methode loste hij niet alleen zijn stemprobleem op, maar constateerde een verbetering van heel zijn gezondheid. Zijn methode verwierf bekendheid en steeds meer acteurs kwamen naar Alexander om les te krijgen. In de medische wereld kreeg hij steeds meer erkenning. Hij verhuisde naar Londen en startte daar de eerste lerarenopleiding. Hij bleef lesgeven tot kort voor zijn dood. Zijn methode werd internationaal bekend als de Alexander-techniek. Naslagwerk: F.M. schreef vier boeken waarvan de "Use of the Self" (1932) het meest beknopte is. De latere boeken zijn: Man's Supreme Inheritance (1910), Constructive Conscious Control of the Individual (1923) en de Universal Constant in Living (1942). - Alexandertechniek en rugpijn (Nederlands Tijdschrift v. Geneeskunde) download - Ontspan! (Living 2006) download - Goed zitten in de auto (Autoweek 2005) download - Rugklachten tijdens de zwangerschap voorkomen (Wij Jonge Ouders, 2005) download - Rugpijn? RSI of Nekklachten? Als fysiotherapie niet helpt (Midi 2004) - Rug Recht? Zithouding in de klas (J/M juni 2002) - RSI-preventie (De ZAAK 1999) - De praktijk van de lerares Alexandertechniek (Het Handvat - RSI patientenvereniging 1997) |